Vitvinsbrässerad Lax a´la Sundlöf

Denna rätt blev jag och min sambo bjudna på av hans kusin då vi besökte honom för många år sedan. Den är nog den bästa rätten jag haft i mitt recept-register. Den är enkel, snabb att laga till och en riktig festrätt.



Detta behöver du till 4 personer:

4 skivor     Lax av mittenbiten á 150g
1 tsk          salt
1 krm        vitpeppar
1 dl           fiskbuljong (blanda 1 tärning med 2 dl vatten)
2 dl           grädde  valfri
½-1 dl       torrt vitt vin eller matlagningsvin
1 dl           finhackad dill
Matfett till stekning

Så här gör du:

Skrapa bort fjällen på fiskskivorna och torka dem väl. Stek dem vackert guldbruna på båda sidor i ganska varm panna. Salta och peppra efteråt. Späd med fiskbuljong, grädde och vin. Strö över dill. Sjud ihop ca 5 min. Smaka av.
Servera med pressad eller kokt potatis.
OBS: Det går lika bra med laxfiléer som man köper fryst förpackade en och en.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0