Svensk Moussaka

Foto: Veronica Johansson
Foto: Veronica Johansson

I går skulle min yngsta son med familj komma på middag eftersom lillkillen skulle åka till sin mamma och vara borta en vecka. Min äldsta dotter och hennes son var i staden så de kom de också. Sedan ringde jag min yngsta dotter som fyllde år och när hon fick höra att vi skulle äta Moussaka kom hon och hennes familj också. Så till slut blev vi 10 personer till middag och då är den här Moussakan jättebra att bjuda på. Den kan förberedas mycket så den bara är att lägga ihop och gratinera. Sedan gör det inget om den får stå lite extra i ugnen det blir den bara godare av.

Detta behöver du till 4 personer:

  

300g          Köttfärs

2st             Gula Lökar

Smör

1msk         Vetemjöl

1burk         Krossad tomat

1msk         Tomatpuré

1½tsk        Salt

1krm          Svartpeppar

8-10           Kokta kalla potatisar

2½dl          Vispgrädde

2dl             Riven ost


Gör så här:


Skala och hacka löken. Bryn köttfärsen i smöret. Strö över mjölet och rör om. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, salt och peppar. Koka på svag värme ca 10 min. Skala och skiva potatisen. Blanda grädde och ost. Varva potatis och köttfärsröran i en smord eldfast form. Häll över ostgrädden.

Gratinera i 225 grader i ca 20 minuter.

Lycka till och smaklig måltid


Kommentarer
Postat av: Vera med flera

O gott var det! :)

Kram!

2009-01-19 @ 12:30:06
URL: http://www.veramedflera.se
Postat av: Jennie

Åh vad gott! Moussaka är en av mina absoluta favoriträtter! :-)

2009-01-27 @ 21:27:47
URL: http://kalasgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0